Odpowiedzialny biznes jako nowy kierunek w marketingu przedsiębiorstw

Autor

  • Marta Dziechciarz-Duda Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Katedra Ekonometrii i Informatyki
  • Klaudia Przybysz Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Katedra Ekonometrii

DOI:

https://doi.org/10.15678/krem.787

Słowa kluczowe:

odpowiedzialny biznes, taksonomiczna miara atrakcyjności inwestowania TMAI, RESPECT Index, społeczna odpowiedzialność biznesu CSR

Abstrakt

W dobie produktów, których cykl życia jest coraz krótszy, nawet w odniesieniu do tzw. dóbr trwałego użytku, coraz więcej firm staje przed koniecznością takiego przebudowania swoich strategii marketingowych, aby nie tylko skłonić konsumenta do zakupu, ale również zdobyć jego zaufanie skutkujące na przyszłość lojalnością. Wśród takich działań wyróżnia się walkę o podnoszenie wartości marki. W minionym wieku, na skutek zmian rynkowych, niematerialne składowe wartości firmy takie jak marka nabrały fundamentalnego znaczenia. Jednakże umacnianie jej wartości, która w licznych przypadkach stanowi w 80% o wartości całej firmy, nie jest jedyną formą podejmowanych działań. Stosunkowo nowym obszarem i sposobem na budowanie pozycji firmy jest tzw. odpowiedzialny biznes, określany również terminem „społeczna odpowiedzialność biznesu (przedsiębiorstw)" lub z angielskiego - CSR (corporate social responsibility). Obecnie odpowiedzialnych inwestorów interesuje nie zysk za wszelką cenę, lecz dynamiczny i długotrwały wzrost wartości przedsiębiorstwa, a więc długofalowe praktyki stanowiące inwestycję w konkurencyjną pozycję firmy. Jest to odpowiedź na potrzeby konsumentów, wśród których rośnie grupa osób świadomie rezygnujących z nadmiaru dóbr konsumpcyjnych. Nowe trendy w zachowaniach konsumenckich powodują, że cena przestaje stanowić najważniejsze kryterium decyzji zakupowych na rzecz zwiększenia znaczenia poprawy jakości dóbr i usług oraz poszanowania zasobów naturalnych i ludzkich. W artykule postawiono pytanie, czy działania w obszarze CSR mogą przynieść firmie określone korzyści, na przykład przyczyniając się do wzrostu wartości firmy, ale również czy inwestorzy powinni brać pod uwagę fakt, że przedsiębiorstwo działa zgodnie z zasadami CSR. W celu uzyskania odpowiedzi obliczono wskaźniki TMAI (taksonomiczna miara atrakcyjności inwestowania) dla indeksów spółek giełdowych, które wchodzą w skład portfela indeksu RESPECT Index.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Dziechciarz J. et al. [1986], Ekonometria z elementami programowania matematycznego i analizy porównawczej, red. S. Bartosiewicz, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław.

Hellwig Z. [1968], Zastosowania metody taksonomicznej do typologicznego podziału krajów ze względu na poziom ich rozwoju i strukturę wykwalifikowanych kadr, „Przegląd Statystyczny", z. 4.

Łuniewska M., Tarczyński W. [2006], Metody wielowymiarowej analizy porównawczej na rynku kapitałowym, PWN, Warszawa.

Tarczyński W. [1994], Taksonomiczna miara atrakcyjności inwestycji w papiery wartościowe, „Przegląd Statystyczny", nr 3.

Wiśniewski T. [2010], Indeks RESPECT Index jako inicjatywa Giełdy Papierów Wartościowych w procesie tworzenia zasad CSR na polskim rynku kapitałowym, Zeszyty Naukowe Polityki Europejskiej, Finanse i Marketing, nr 4 (53).

Wspólna odpowiedzialność. Rola marketingu [2012], red. N. Ćwik, Forum Odpowiedzialnego Biznesu 2012, www.odpowiedzialni.gpw.pl (dostęp: 10.11.2012).

Pobrania

Opublikowane

2015-12-19

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Dziechciarz-Duda, M., & Przybysz, K. (2015). Odpowiedzialny biznes jako nowy kierunek w marketingu przedsiębiorstw. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 909, 49-57. https://doi.org/10.15678/krem.787