Wielowymiarowa analiza społeczno-demograficznych aspektów wykorzystania Internetu

Autor

  • Alicja Grześkowiak Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Katedra Ekonometrii
  • Agnieszka Stanimir Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Katedra Ekonometrii

DOI:

https://doi.org/10.15678/krem.737

Słowa kluczowe:

regresja logistyczna, analiza korespondencji, kompetencje ICT, różnice pokoleniowe

Abstrakt

Celem artykułu było sprawdzenie prawdziwości hipotezy o zróżnicowaniu wykorzystania komputerów do posługiwania się Internetem w celach komunikacyjnych, zakupowych, rozrywkowych i informacyjnych. Analizowano różnice dotyczące osób należących do dwóch grup wiekowych: rozpoczynających i kończących karierę zawodową w latach 2003 i 2011. Ponadto w badaniu uwzględniono dodatkowe cechy społeczno-demograficzne: płeć, wykształcenie oraz miejsce zamieszkania. Dane zaczerpnięto z Diagnozy społecznej. Analizę przeprowadzono, korzystając z regresji logistycznej oraz analizy korespondencji. W wyniku przeprowadzonych badań potwierdzono zróżnicowanie w zakresie eksploatacji zasobów Internetu przez osoby starsze i młode, z uwzględnieniem pozostałych zmiennych.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Anderson E.B. [1997], Introduction to the Statistical Analysis of Categorical Data, Springer, Berlin. Europe's Digital Competitiveness Report. Main Achievements of the i2010 Strategy 2005-2009 [2009], http://ec.europa.eu/information_society/eeurope/i2010/docs/annual_report/2009/digital_competitiveness.pdf (dostęp: 15.12.2012).

Greenacre M. [1994], Multiple and Joint Correspondence Analysis [w:] Correspondence Analysis in the Social Sciences, red. M. Greenacre, J. Blasius, Academic Press, Harcourt Brace & Company, San Diego.

Gruszczyński M. [2002], Modele i prognozy zmiennych jakościowych w finansach i bankowości, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.

Rada Monitoringu Społecznego [2003, 2011], Diagnoza Społeczna: zintegrowana baza danych, www.diagnoza.com (dostęp: 23.10.2012).

Rószkiewicz M. [2002], Metody ilościowe w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Rószkiewicz M. [2011], Analiza klienta, SPSS Polska, Kraków.

Stanimir A. [2005], Analiza korespondencji jako narzędzie do badania zjawisk ekonomicznych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.

Stanimir A. [2011], Zastosowanie różnych technik analizy korespondencji w analizie danych personalnych, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 161, Wrocław.

Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013. Streszczenie [2008], http://www.msw.gov.pl/download/56/6107/Streszczenie (dostęp 15.12.2012).

Wykluczenie cyfrowe na rynku pracy [2010], red. E. Kryńska, Ł. Arendt, IPiSS, Warszawa.

Yule G.U., Kendall M.G. [1966], Wstęp do teorii statystyki, tłum. B. Górecki, E. Vielrose, PWN, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-16

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Grześkowiak, A., & Stanimir, A. (2015). Wielowymiarowa analiza społeczno-demograficznych aspektów wykorzystania Internetu. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 916, 37-46. https://doi.org/10.15678/krem.737