Impact of the COVID-19 Pandemic on CSR Activities Undertaken by Enterprises

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2020.0987.0303

Keywords:

CSR, pandemic, coronavirus, social media, Facebook

Abstract

Objective: The aim of the study was to show that during the COVID-19 pandemic in Poland, enterprises took action in the field of corporate social responsibility.

Research Design & Methods: The data used in this research was collected by analysing the content of posts published on brand profiles on Facebook from March to May 2020 and analysing the data.

Findings: The unexpected pandemic required organisations to take specific measures related to corporate social responsibility (CSR). In this article, the author emphasises the importance of Facebook in brand communication with recipients and classifies CSR activities carried out by enterprises operating in various industries that jointly pursued one goal – counteracting the effects of the pandemic. These were such activities as donating funds and basic products, supporting the social campaign #zostanwdomu, producing protective masks, creating new products to support the fight against the pandemic and taking additional preventive actions. Enterprises informed recipients about the initiatives they were taking by publishing posts on their Facebook profiles.

Implications/Recommendations: The COVID-19 pandemic has greatly affected both the economic activity of many countries and the daily functioning of society, which limited contact among people and increased communications via digital channels such as social media. The changes resulting from the pandemic also make an essential contribution to the development of CSR by presenting how unforeseen circumstances may compel organisations to take specific measures to create a positive image and support society.

Contribution: The presentation of research on the CSR measures taken by enterprises during the COVID-19 pandemic. As a new phenomenon, the COVID-19 pandemic requires wider analysis. This paper helps reduce the cognitive gap.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bąk A. (2016), Serwisy społecznościowe – efekt Facebooka i nie tylko, „Media i Społeczeństwo”, nr 6.

Boyd D.M., Ellison N.B. (2008), Social Networks Sites: Definition, History, and Scholarship, „Journal of Computer-Mediated Communication”, nr 13 (1), https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x

Brzyska A. (2020), #ZostańwDomu ze sztuką. Działania instytucji kulturalnych w czasach zarazy (w:) Marka w czasach pandemii. Nowa rzeczywistość oczami Schulz brand friendly, https://www.schulz.com.pl/Marka_w_czasach_pandemii_Schulz.pdf (data dostępu: 8.04.2020).

Buczkowski B., Dorożyński T., Kuna-Marszałek A., Serwach T., Wieloch J. (2016), Społeczna odpowiedzialność biznesu. Studia przypadków firm międzynarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. DOI: https://doi.org/10.18778/8088-109-9.01

Chojnacka M. (2013), Założenia społecznej odpowiedzialności biznesu w architekturze współczesnego otoczenia (w:) Społeczna odpowiedzialność biznesu, red. J. Rossa, M. Chojnacka, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wielkopolski.

Commission of the European Communities (2001), GREEN PAPER. Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/DOC_01_9 (data dostępu: 15.10.2020).

DoRzeczy.pl (2020), Koronawirus: W internecie trwa akcja „Zostań w domu”, https://www.dorzeczy.pl/kraj/132584/koronawirus-w-internecie-trwa-akcja-zostan-w-domu.html (data dostępu: 23.03.2020).

Endelman (2020), Endelman Trust Barometer 2020, https://www.edelman.com/trustbarometer (data dostępu: 15.04.2020).

Fabjaniak-Czerniak, K. (2012), Internetowe media społecznościowe jako narzędzie public relations (w:) Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych niepewności, red. K. Kubiak, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa.

Facebook.com. (2020), 3 Siostry Bajgiel i Kawa, 4F, Active GYM, ADRIAN Fabryka Rajstop, Avatar Centrala Ruchu, Bank Pekao S.A., Berlin Döner Kebap, Bieg Firmowy, bp, Circle K Polska, Colian, Fundacja LOTTO im. Haliny Konopackiej, FUTU SUSHI, Getin Bank, Grupa LOTOS, Grupa PGE, IKEApl, John Cotton Europe, Kazar, KGHM to my, Krosno Len Men, Krowarzywa, Kuroniowe Diety, Many Mornings, Maspex Kariera, MediaMarkt Polska, morele.net, Motive & More, Muszla Gdynia, Orange, Pasibus, Pierogrania Krakowiacy, PKN ORLEN, Platinium Fitness Club, Po Drodze – Coffee and Food, Poczta Polska, PZU, Salony Agata, Santander Bank Polska, Shell, Regioszulki, Reserved, TODOJUTRA, Wesołe Gary, WzywamyPosiłki, ŻABKA – mały wielki sklep, https://www.facebook.com/ (data dostępu: 22.03.2020, 10.05.2020).

Gadomska-Lila K. (2012), Społeczna odpowiedzialność biznesu w obliczu kryzysu gospodarczego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 28. DOI: https://doi.org/10.7206/mba.ce.2084-3356.4

Gadzała Ł. (2020), Koronawirus pojawił się na świecie już w listopadzie?, https://www.euractiv.pl/section/bezpieczenstwo-i-obrona/news/koronawirus-pojawil-sie-na-swiecie-juz-w-listopadzie (data dostępu: 21.03.2020).

Goban-Klas T. (2004), Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Gov.pl (2020a), Koronawirus – co musisz wiedzieć?, https://www.gov.pl/web/zdrowie/co-musisz-wiedziec-o-koronawirusie (data dostępu: 10.05.2020).

Gov.pl (2020b), Cała Polska w czerwonej strefie, kolejne zasady bezpieczeństwa oraz Solidarnościowy Korpus Wsparcia Seniorów, https://www.gov.pl/web/koronawirus/cala-polska-w-czerwonej-strefie-kolejne-zasady-bezpieczenstwa-oraz-solidarnosciowy-korpus-wsparcia-seniorow (data dostępu: 24.10.2020).

Gugniewicz J. (2020), #GastroPomaga i #PosiłekDlaLekarza – Restauracje z całej Polski wspierają lekarzy w walce z koronawirusem, https://nowymarketing.pl/a/25492,gastropomaga-i-posilekdlalekarza-restauracje-z-calej-polski-wspieraja-lekarzy-w-walce-z-koronawirusem (data dostępu: 22.03.2020).

Invette (2020), Jakie marketingowe kroki podjąć w czasach pandemii koronawirusa COVID-19?, https://invette.pl/blog/jakie-kroki-marketingowe-podjac-podczas-pandemii-covid-19/ (data dostępu: 22.03.2020).

Kieszek N. (2020), Rekordy zakażeń koronawirusem w całej Europie. Czy czeka nas kolejny lockdown?, https://strefainwestorow.pl/artykuly/gospodarka/20201015/koronawirus-w-europie (data dostępu: 16.10.2020).

Kozak N. (2020), Social media w erze koronawirusa – najciekawsze case’y przekucia pandemii w zasięgowy pozytywny sukces marek (w:) Marka w czasach pandemii. Nowa rzeczywistość oczami Schulz brand friendly, https://www.schulz.com.pl/Marka_w_czasach_pandemii_Schulz.pdf (data dostępu: 8.04.2020).

Kozłowska D. (2020), Społeczna odpowiedzialność w dobie kryzysu (w:) Marka w czasach pandemii. Nowa rzeczywistość oczami Schulz brand friendly, https://www.schulz.com.pl/Marka_w_czasach_pandemii_Schulz.pdf (data dostępu: 8.04.2020).

Kromer B. (2014), Społeczna odpowiedzialność biznesu jako czynnik konkurencyjności przedsiębiorstw, „Studia Ekonomiczne”, nr 180, cz. 2.

Leksander E. (2020), Alone Together, czyli jak technologia ratuje nas przed izolacją (w:) Marka w czasach pandemii. Nowa rzeczywistość oczami Schulz brand friendly, https://www.schulz.com.pl/Marka_w_czasach_pandemii_Schulz.pdf (data dostępu: 8.04.2020).

Leśniewicz M. (2020), Pomoc psychologiczna w związku z epidemią koronawirusa – wsparcie telefoniczne i online, https://stronazdrowia.pl/pomoc-psychologiczna-w-zwiazku-z-epidemia-koronawirusa-wsparcie-telefoniczne-i-online/ar/c14-14868723 (data dostępu: 2.04.2020).

Makarewicz N. (2020), Punkt zwrotny w walce z koronawirusem? Zero nowych przypadków w Wuhanie, https://www.rmf24.pl/raporty/raport-koronawirus-z-chin/najnowsze-fakty/news-punkt-zwrotny-w-walce-z-koronawirusem-zero-nowych-przypadkow,nId,4390526 (data dostępu: 25.03.2020).

Mohsin M. (2020), 10 Facebook Stats Every Marketer Should Know in 2020 (Infographic), https://www.oberlo.com/blog/facebook-statistics (data dostępu: 22.03.2020).

NowyMarketing (2020), Koronawirus w Internecie. Jak pandemia wpływa na marketing online?, https://nowymarketing.pl/a/25431,koronawirus-w-internecie-jak-pandemia-wplywa-na-marketing-online (data dostępu: 22.03.2020).

Parp.gov.pl (2020), COVID-19: Rusza czwarty etap „odmrażania” gospodarki. Sprawdź, jakie ograniczenia przestaną obowiązywać od 30 maja i 6 czerwca, https://www.parp.gov.pl/component/content/article/61365:covid-19-rusza-czwarty-etap-odmrazania-gospodarki-sprawdz-jakie-ograniczenia-przestana-obowiazywac-od-30-maja-i-6-czerwca (data dostępu: 12.08.2020).

PolskaTimes.pl (2020), Cała Polska szyje maseczki dla szpitali. Akcja wciąż trwa!, https://polskatimes.pl/cala-polska-szyje-maseczki-dla-szpitali-akcja-wciaz-trwa/ar/c1-14863295 (data dostępu: 25.03.2020).

Premier.gov.pl (2020a), Premier: Podjęliśmy decyzję o zamknięciu wszystkich placówek oświatowych i szkół wyższych, https://www.premier.gov.pl/wydarzenia/aktualnosci/premier-podjelismy-decyzje-o-zamknieciu-wszystkich-placowek-oswiatowych-i.html (data dostępu: 21.03.2020).

Premier.gov.pl (2020b), Premier: W walce z koronawirusem musimy utrzymać dystans społeczny, https://www.premier.gov.pl/wydarzenia/aktualnosci/premier-w-walce-z-koronawirusem-musimy-utrzymac-dystans-spoleczny.html (data dostępu: 2.04.2020).

Rządowe Centrum Bezpieczeństwa (2020), Stan zagrożenia epidemicznego, https://rcb.gov.pl/stan-zagrozenia-epidemicznego (data dostępu: 21.03.2020).

Społecznik 2.0 (2020), Pomoc w czasach koronawirusa, https://spolecznik20.pl/posts/pomoc-w-czasach-koronawirusa (data dostępu: 2.04.2020).

Szuberski P., Akacki D. (2019), Media społecznościowe jako narzędzie komunikacji rynkowej z klientem, „Akademia Zarządzania”, nr 3(3), http://info.wiz.pb.edu.pl/Nauka/Czasopismo-Akademia-Zarządzania (data dostępu: 10.05.2020).

Szymański G., Kowalczyk A. (2012), Rola aplikacji reklamowych Facebooka we współczesnych strategiach marketingowych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 740(31).

wGospodarce.pl (2020), Koronawirus a gospodarka – jakie skutki, jakie zagrożenia?, https://wgospodarce.pl/analizy/76649-koronawirus-a-gospodarka-jakie-skutki-jakie-zagrozenia (data dostępu: 2.04.2020).

WHO (2020a), Novel Coronavirus (COVID-19) Situation Dashboard, https://experience.arcgis.com/experience/685d0ace521648f8a5beeeee1b9125cd (data dostępu: 21.03.2020, 6.04.2020).

WHO (2020b), Poland: WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard, https://covid19.who.int/region/euro/country/pl (data dostępu: 10.05.2020). DOI: https://doi.org/10.46945/bpj.10.1.03.01

Wołoszyn J. Stawicka E., Ratajczak M. (2012), Społeczna odpowiedzialność małych i średnich przedsiębiorstw agrobiznesu z obszarów wiejskich, Wydawnictwo SGGW, Warszawa. DOI: https://doi.org/10.22630/PRS.2011.11.2.35

Zrzutka.pl (2020), #PosiłekDlaLekarza: wsparcie akcji #WzywamyPosiłki, https://zrzutka.pl/posilekdlalekarza (data dostępu: 22.03.2020).

Downloads

Published

21-12-2020

Issue

Section

Articles

How to Cite

Czajkowska, A. (2020). Impact of the COVID-19 Pandemic on CSR Activities Undertaken by Enterprises. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 3(987), 45-62. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2020.0987.0303